-->

Hizbullah bersikap 'tunggu dan lihat'

| Rabu, 31 Disember 2008


Kerajaan Arab digesa bertindak terhadap Israel

BEIRUT: Kumpulan Hizbullah yang dilihat sebagai pasukan tentera paling berkesan dalam dunia Arab ketika menentang Israel mengambil sikap 'tunggu dan lihat' terhadap tindakan rejim Zionis yang berterusan menyerang sekutunya, Hamas, di Semenanjung Gaza.



Hizbullah memiliki himpunan roket dan peluru berpandu yang pernah digunakan untuk menyerang Israel ketika perang berpanjangan antara mereka pada 2006. Bagaimanapun kini kumpulan militan berkenaan berhadapan dengan masalah domestik untuk meneruskan serangan terhadap Israel.


Serangan balas besar-besaran Israel mengancam kemungkinan serangan roket yang mampu menjejaskan kuasa politik Hizbullah yang diperoleh di Lubnan sejak 2006, jika ia dilihat Lubnan membawa negara itu ke satu lagi perang yang menghancurkan.

Sehingga kini, Hizbullah sebaliknya memainkan peranan propaganda dengan menggesa bantahan di Lubnan dan seluruh Asia Barat untuk menekan kerajaan Arab bertindak terhadap Israel.

Pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah menarik berpuluh-puluh ribu kibaran bendera Palestin, Hizbullah dan Lubnan ketika berucap di kubu kuatnya di Beirut, kelmarin.

0 ulasan:













blogger readers

feed my blog..

Senarai Blog Saya